zondag 5 februari 2012

Denk toch eens na man!

Denk toch eens na man !! Ik vind dat we tegenwoordig alles maar gewoon aannemen, niet meer genoeg nadenken over dingen.. Vandaar dat ik dit artikel schrijf.

Als ze op het nieuws zeggen: “Het is crisis in Nederland”, wat is dan uw eerste reactie?
Waarschijnlijk een lichte paniek, een kriebel in de buik, een angstige blik...


Maar is het wel echt crisis?

Want als er niets op het nieuws zou komen, niets in de krant, hoe zou het dan zijn? Misschien bleven bedrijven wel gewoon importeren, hielden mensen hun baan, hielden mensen hun inkomen, en bleven ze consumeren, waardoor de vraag hetzelfde bleef, de bedrijven bleven investeren, de productie hoog moest blijven, en mensen hun baan hielden.
Als één van deze factoren wegvalt, valt het “systeem”, de “cirkel” uit elkaar.
Dus misschien moeten we niet zo bang zijn, en gewoon blijven consumeren, waardoor bedrijven blijven produceren en geen mensen ontslaan. Alleen hadden we dit vanaf het begin moeten doen, want mensen die hun baan kwijt zijn kunnen natuurlijk niet meer zoveel consumeren.

Denk hier eens over na.


Nu een filosofische vraag: "Wat voegt waarde toe aan ons bestaan?"

"Dit is een makkelijke vraag!" zul je nu waarschijnlijk denken, maar als je nog even verder nadenkt, zal het toch niet zo makkelijk blijken... Dus ik wens jullie veel succes!
Dit was het eerste filosofisch vraagstuk dat ik kreeg dit jaar tijdens mijn filosofie lessen.
Toen ik dit als oefen examen kreeg heb ik dus moeten antwoorden op deze vraag met ongeveer 6 kantjes (absoluut niet makkelijk!!), dit verwacht ik natuurlijk niet van jullie, aangezien jullie geen filosofie hebben gehad (voor de meeste van jullie). Maar ik zou graag weten hoe jullie op deze vraag zouden antwoorden.
Ik zal in een ander artikel vertellen wat mijn antwoord op deze vraag is, dit zal ik doen na dat jullie hier over hebben nagedacht.


Nog zo’n vraag!? "Zijn we vrij?"

Ook hiervoor geldt hetzelfde als het hierboven beschreven.
Toen mijn leraar dit vroeg moest iedereen zijn "definitie" van vrijheid op een papiertje schrijven, en ook of we het gevoel hadden "vrij" te zijn, hierna werden deze briefjes in een doosje gedaan en daarna op het bord geschreven. Uit een klas van 36 leerlingen kwamen 5 "definities",  wat betekent dat we er toch allemaal het zelfde over dachten, aangezien we maar 1 of 2 aspecten van vrijheid op hadden geschreven.
Nu is het dus aan jullie:
Wat ideetjes: Er zijn verschillende soorten van vrij zijn, en ik heb het dus niet alleen over de lichamelijke vrijheid (het feit dat we niet in de gevangenis zitten).
Wat voor andere manieren van “vrij zijn” bestaan er volgens jullie? En zijn we dus wel echt vrij?
Nog een tip: Dit plaatje hier rechts.

Nou dit is wel even genoeg voor vandaag, als jullie deze “opdrachten” leuk vinden zal ik er binnenkort nog meer plaatsen.

Veel denk plezier!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten