woensdag 1 februari 2012

Mijn leven in frankrijk 3

Een internaat?!

Toen ik naar het lycée ging, ging ik intern. Een internaat hier is niet zoals de meeste zullen denken. Heel veel leerlingen hier zijn intern, en elk lycée heeft dan ook een internaat voor de leerlingen die te ver weg wonen, of om een andere reden beter zitten op het internaat dan thuis. Lang niet iedereen is intern hoor, de meeste nemen de schoolbus. Het schijnt dat het internaat van mijn school één van de beste in de regio is, aangezien we met maar 4 meiden op een kamer zitten, en elke kamer een eigen badkamer heeft. Dit is lang niet het geval op alle internaten, vaak zijn het kamers voor 6 personen, met een collectieve badkamer in de gang, waar dan iets van 10 douches en wastafels zijn. Ik heb dus geluk!!

Wel even wennen hoor!

In het begin was het heel raar, want ik ben gewent om thuis te zijn 's avonds, en om op verschillende tijden te eten en te slapen, dat is hier op het internaat wel even anders!!


Om 5u komen we uit de les, en zijn dan 'vrij' tot 5u30, dan hebben we studie uur tot 7u, dit is in een lokaal onder toezicht het 1e en 2e jaar, en het 3e jaar (waar ik nu inzit), is dit in je kamer, wat veeeeel fijner is! Dan om 7u gaat er weer een bel dat we mogen gaan eten (lees hierover in mijn 2e artikel het gedeelte over de maaltijden). Tot 8u blijven we of in de hal, of op het schoolplein, en dan om 8u moet iedereen naar het internaat, meiden bij de meiden, en jongens bij de jongens, met tussen de 2 verdiepingen een deur met een alarm erop (ja echt!). Tot 10u kunnen we naar de 'huiskamer', naar de kamer van vriendinnen, of op onze kamer blijven. En dan om 10u gaat het licht uit. Wij kunnen het licht dan ook niet meer aandoen tot de volgende ochtend 6u45, alleen in de badkamer en de wc kan het licht aan (wel zo handig!).

Het is toch wel gezellig op het internaat...

Ik ben hier nu wel aan gewend geraakt, het is dan ook het 3e jaar dat ik intern ben. We gaan regelmatig naar de plaatselijke bioscoop, en 1x per jaar bowlen, en ook nog een keer schaatsen.
Verder zijn er 's avonds clubs, zoals theater en sporten, dus dat is wat afwisseling van het verplichte studie uur. Ik ga daarom elke maandag avond lekker 1,5 uur sporten.
Verder lijkt 't misschien niet echt super om altijd maar andere mensen om je heen te hebben, en dat is het ook niet altijd, maar toch hebben we vaak enorme lol, en kunnen we uren lang kletsen (en roddelen natuurlijk) 's avonds! Het blijft toch lachen, als je tientallen meiden bij elkaar zet!
Alleen 's morgens worden we dus om 6u45 wakker, en moeten we om uiterlijk 7u30 beneden zijn, wat soms wel 'ns haasten is, vooral als je geen ochtendmens bent zoals ik!
Op woensdag hebben we alleen 's morgens les (ik maar van 8 tot 11! :D) en kunnen we naar huis als we willen, ik doe dat meestal, en kom dan donderdag om 8u weer op school.

Dus het is geen gevangenis hoor, het internaat ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten